Płatne sposoby reklamy, to zdecydowanie bardziej zaawansowana opcja promocji w internecie. Przeważnie staramy się najpierw wykorzystywać darmowe sposoby, a wchodząc w ten nieznany świat przeznaczamy małe sumy na płatną reklamę i podchodzimy do niej bardzo ostrożnie. W dalszej części tekstu prezentujemy wszystkie najważniejsze informacje o płatnych metodach promocji marki w internecie, aby móc świadomie je wykorzystywać.
Czym są płatne sposoby reklamy w sieci?
Płatne sposoby reklamy internetowej do metody, dzięki którym możemy promować naszą markę w internecie, ale za które musimy zapłacić. Tak jak w przypadku darmowych metod reklamy internetowej istnieje kilka — kilkanaście sposobów płatnych, które są zarezerwowane jedynie dla osób i marek będących w stanie przeznaczyć na nie pieniądze. Często są to bardziej profesjonalne, rozbudowane i zaawansowane sposoby, które wymagają używana konkretnych rozwiązań technologicznych, wykonywania specjalnych czynności, czy posiadające wysoką skuteczność. Płatne sposoby promocji marki w sieci opierają się głównie o te elementy, których nie znajdziemy raczej przy darmowych metodach reklamy. Przede wszystkim jest to:
- możliwość dotarcia do dużej oraz wyselekcjonowanej grupy odbiorców
- dokładne targetowanie reklamy
- wysoka skuteczność reklam
- jakość przekazu reklamowego
- możliwość łatwego skalowania reklamy
Darmowe sposoby reklamy w sieci również mogą posiadać w pewnym stopniu takie cechy, jak płatne sposoby promocji. Te płatne mają jednak charakter premium, który wykorzystuje elementy, za które jako reklamodawcy jesteśmy z jakichś względów w stanie zapłacić przy promocji naszej marki. Mają one ogólnie ułatwiać promowanie się w sieci, zwiększać komfort, a także skuteczność reklamy internetowej w porównaniu do darmowych metod.
Ile kosztuje płatna reklama internetowa
Jeśli wiemy już, czym jest płatna reklama internetowa, warto również odpowiedzieć na pytanie, ile ona kosztuje. Odpowiedź będzie bardzo elastyczna. Przede wszystkim na reklamę internetową możemy wydawać takie środki, jakie jesteśmy skłonni zapłacić. Oznacza to, iż możemy wydawać miesięcznie zarówno budżety kilkudziesięcio złotowe czyli wręcz symboliczne, a także przeznaczać nieograniczone środki idące w setki tysięcy złotych jak ma to często miejsce u marek globalnych.
Koszt naszej reklamy będzie zależał również od konkretnego typu promocji, gdzie niektóre z nich są tańsze lub droższe. Przeważnie koszt kliknięcia w reklamę w systemie Google Ads, czy Facebook Ads to wartość między kilkudziesięcioma groszami a kilkoma złotymi. Cena za jeden wpis sponsorowany rozpoczyna się już od kilkunastu złotych na mało popularnych blogach i serwisach tematycznych. Publikowanie artykułów sponsorowanych na średnio popularnych witrynach to koszt kilkuset złotych, a publikowanie treści sponsorowanych na topowych ogólnopolskich serwisach może wynieść nawet kilka — kilkanaście tysięcy złotych. Mówiąc o jednym z najpopularniejszych płatnych sposobów reklamy w internecie, czyli o pozycjonowaniu możemy podać jedynie widełki wahające się od kilkudziesięciu złotych do kilku tysięcy złotych miesięcznie. Taka właśnie suma najczęściej jest wydawana przez marki, chcące promować się poprzez wyszukiwarkę Google, a koszty pozycjonowania zależą w dużej mierze od popularności marki, celu czy konkurencji. Koszty z kolei dodania jednego wpisu polecającego przy marketingu szeptanym wynoszą ok. kilku złotych a założenie wizytówki na Google Maps to wydatek ok. kilkuset złotych.

Jakie są opcje płatnej reklamy w sieci?
Mówiąc o płatnych sposobach reklamy marki w sieci, warto również wyróżnić te najpopularniejsze i najczęściej używane. Będziemy mogli podzielić je na dwie grupy – tych bezwarunkowo płatnych, które są możliwe do wdrożenia jedynie za opłatą, a także darmowych metod, które możemy zlecać agencjom i które najczęściej będziemy zlecali agencji marketingowej z racji braku wiedzy. W pierwszej grupie płatnych sposobów reklamy znajdą się:
- kampanie w systemach Google Ads i Facebook Ads
- influencer marketing
- artykuły sponsorowane
- wynajem banerów reklamowych
Do drugiej grupy płatnych sposobów reklamy możemy zaliczyć przede wszystkim pozycjonowanie stron internetowych, które teoretycznie możemy wykonywać sami za darmo, ale które w praktyce będziemy musieli zlecić agencji SEO. Do płatnych sposobów promocji możemy zaliczyć także prowadzenie kont w mediach społecznościowych, content marketing czy marketing szeptany, który również są często i chętnie jest zalecany przez marki niemające czasu na samodzielne reklamowanie się w sieci.