6/10: Influencer marketing czyli płatne rekomendacje

Influencer marketing to jedna z najmodniejszych i najszybciej rozwijających się strategii promocji marki w sieci. Do niedawna była nawet uważana za awangardową czy eksperymentalną, ale liczne testy praktyczne skłoniły nawet duże globalne marki do regularnego używania influencerów przy promocjach internetowych. W tym tekście przybliżamy influencer marketing i podpowiadamy, czym tak właściwie jest ten sposób płatnej reklamy, jakie ma zalety i kiedy warto go używać.

Czym jest influencer marketing

Influencer marketing to metoda promocji marki w sieci, która polega na promowaniu się poprzez osoby znane i rozpoznawalne. Marka która chce się promować przy pomocy tego sposobu reklamy nawiązuje współpracę z influencerem, czyli osobą znaną oraz dobrze rozpoznawalną w sieci, a nfluencer w zamian za opłatę zgadza się reklamować markę. Może robić to na kilka sposobów, a zaliczamy do nich:

  • Kryptoreklamę
  • Sponsorowanie
  • Lokowanie produktów
  • Testowanie produktów
  • Otwarte polecenia

Sama współpraca z influencerami jest niezwykle elastyczna i tylko od obu stron zależy, w jakiej formie będzie wykonywana. Jest ona najczęściej dobierana do celu, który chcemy osiągnąć, a także aktualnej sytuacji czy możliwości i specyfiki danej branży.

Samo wdrożenie influencer marketingu może być nieco bardziej skomplikowane, niż wdrożenie innych metod reklamy gdyż odbywa się ono bardziej bezpośrednio i elastycznie. Jeśli chcemy odnaleźć influencera musimy zrobić to samodzielnie lub możemy skorzystać ze specjalnych serwisów, które łączą influencerów i reklamodawców. Alternatywnie możemy udać się do agencji marketingowej i wykupić usługę influencer marketingu aby to pracownicy agencji załatwili wszystkie kwestie oraz uruchomili promocję.

Kim są influencerzy

Influencerzy to osoby rozpoznawalne w danej kategorii tematycznej, które działają w internecie i mają swoich odbiorców – fanów. Są to najczęściej osoby, które zyskały popularność występując w produkcjach filmowych, reklamach czy prowadząc swoje kanały i chcące monetyzować swoją popularność poprzez reklamowanie innych marek. Są to także osoby, które celowo prowadzą profile na platformach społecznościowych i zwiększają swoją rozpoznawalność, aby zarabiać w ten sposób pieniądze. Niezależnie jednak od motywacji, influencerami możemy nazwać te wszystkie osoby, które w zamian za opłatą reklamują marki w gronie swoich odbiorców.

Koszty

Bardzo ważną rzeczą, o której warto wspomnieć, są również koszty promocji w takim stylu. Ogólnie mogą wahać się one od kilkunastu złotych nawet do kilkuset tysięcy, a gwiazdy Hollywood czy globalnie rozpoznawalne persony nierzadko podpisują wielomilionowe kontrakty za polecanie danego produktu lub marki.

Mówiąc o influencer marketingu, możemy wskazać porównywalne koszty pozyskania klienta do np. kampanii displayowych w płatnych systemach reklamowych. Dość trudno jednak przytaczać konkretne stawki za promocję, gdyż są one zależne od wielu rzeczy. Przede wszystkim będzie to ilość fanów, kategoria tematyczna, a także platforma, na której działa dany influencer i zakres kampanii reklamowej. W cenie kilkuset złotych powinniśmy jednak bez problemu dotrzeć do kilku – kilkudziesięciu tysięcy odbiorców.

Influencer marketing – plusy

Zdecydowanie największym plusem influencer marketingu jest możliwość dotarcia do targetowanej grupy odbiorców. Wyemitowanie reklamy w grupie odbiorców, którzy rzeczywiście interesują się daną kategorią tematyczną, będzie niezwykle skuteczne. Wpłynie to również na efektywność finansową całej promocji.

Influencer marketing to również niezwykle jakościowy sposób reklamy. Z racji tego, iż reklamujemy się w grupie osób, które są zainteresowane daną branżą, a także naszą markę poleca osoba znana, lubiana i szanowana w danym środowisku, reklama odbierana jest jako ciekawa możliwość poznania korzystnego rozwiązania, a nie nachalny spam. Dzięki temu możemy reklamować się skuteczniej, a także efektywniej.

Kiedy warto skorzystać z influencer marketingu

Influencer marketing warto stosować w wielu przypadkach, ale przede wszystkim warto go wybrać, jeśli nasza grupa docelowa często przebywa w mediach społecznościowych. Dzięki influencerom będziemy mogli dotrzeć do niej bardzo prosto i skutecznie. Influencer marketing będzie też wskazany, jeśli chcemy promować się długotrwale i w ten sposób będziemy regularnie budować zasięg naszej marki. Raz opublikowany materiał przez influencera będzie cały czas generował dla nas napływ nowych klientów. Influencer marketing sprawdzi się również przy bardzo dużych budżetach reklamowych. Dzięki jednej współpracy będziemy mogli dotrzeć to nawet milionów odbiorców i nie będziemy musieli poświęcać dużej ilości czasu na różne metody reklamy oraz ich obsługę.