FB Ads – jak działa i czym jest system reklamowy FB

fb-ads-wpis
Facebook Ads to jeden z najpopularniejszych systemów reklamowych w internecie, który łączy ze sobą zarówno prostotą jak i wysoką skuteczność. Mamy go codziennie na wyciągnięcie ręki korzystając z Facebooka, ale często nie wiemy, na jakiej zasadzie działa, czym tak właściwie jest, a także, jakie ma korzyści. W tym tekście postaramy się odpowiedzieć na te wszystkie pytania i przedstawiamy bliżej system reklamowy FB.

Czym jest Facebook Ads?

Facebook Ads to system wewnętrzny reklamy na Facebooku. Jest on wbudowany w konta użytkowników, a przy jego pomocy możemy wyemitować reklamę innym użytkownikom. Samo działanie systemu jest darmowe i dostępne dla wszystkich osób posiadających konto na Facebooku, ale wyemitowanie już konkretnych reklam wymaga ich opłacenia. W zależności od wybranej formy reklamy może być to płatność za kliknięcie w link lub wyświetlenie reklamy. 

Chcąc reklamować się poprzez Facebook Ads mamy do wyboru wiele typów reklamy. Do wyboru mamy ok. kilkunastu celów związanych z kwestiami wizerunkowymi, sprzedażą czy pozyskiwaniem leadów i konwersji. W praktyce oznacza to, że otrzymujemy możliwość reklamowania się zarówno poprzez tradycyjne posty, formy graficzne, video, karuzele produktowe czy banery graficzne. Elementy reklamowe możemy również umieszczać w kilkunastu lokalizacjach na Facebooku, począwszy od aktualności innych odbiorców na banerach w prawej kolumnie czy Messengerze skończywszy. 

System reklamowy FB Ads jest obok Google Ads jednym z najpopularniejszych systemów reklamowych w sieci. Daje bardzo wiele możliwości konfiguracji reklamy, a także działa w sposób niezobowiązujący, co oznacza, że możemy w każdej chwili edytować kampanię reklamową lub ją powstrzymać. 

Jak działa w praktyce?

System reklamowy FB działa w praktyce bardzo prosto, choć daje wiele możliwości konfiguracji dla bardziej zaawansowanych użytkowników. Pierwszym krokiem jest wejście do niego poprzez prawe górne menu z konta na Facebooku. Musimy je posiadać, aby móc reklamować się na FB. Następnie reklamę tworzymy w trzech krokach. W pierwszym kroku wybieramy cele reklamy określając na czym nam konkretnie zależy. Od tego wyboru zależało będzie także, jakie otrzymamy następne opcje do ustawienia i w jaki sposób Facebook będzie promował naszą reklamę – więc jest to ważny element konfiguracji kampanii reklamowej. 

W drugim kroku będziemy określali wszystkie możliwe opcje do wyboru takie jak harmonogram publikacji i budżet, sposób rozliczania się czy umiejscowienie reklam i poziom automatyzacji prowadzenia kampanii reklamowej. W tym kroku będziemy również ustalali grupę docelową, do której zostanie skierowana nasza osoba, poprzez wybór odpowiednich cech, jakie muszą spełniać odbiorcy. Do wyboru będziemy mieli nawet kilkaset parametrów, począwszy od tych najprostszych takich jak wiek czy lokalizacja po bardziej skomplikowane związane z zainteresowaniami czy aktywnością odbiorców na portalu. 

Trzeci krok budowy kampanii reklamowej w Facebook Ads to stworzenie samego materiału reklamowego, który będziemy publikowali. Do wyboru mamy wiele form, a praktyczny podgląd reklamy ułatwia jej wykreowanie. Po wykonaniu trzech kroków możemy opublikować reklamę, a po krótkim czasie oczekiwania na sprawdzenie kampanii zostaje ona uruchomiona jeśli nie łamie żadnych zasad. 

Praktyczne działanie Facebook Ads jest bardzo proste. Reklamę możemy uruchomić nawet w ciągu kilku minut jeśli wiemy, jak poruszać się po tym systemie reklamowym. Z drugiej strony posiada jednak on wiele zaawansowanych ustawień np. odnośnie budżetu, harmonogramu reklamy i sposobów, w jaki będzie emitowana na Facebooku, co daje spore możliwości profesjonalistom chcącym bardzo dokładnie skonfigurować promocję i wydobyć z niej cały potencjał. 

meta-fb-ads-wpis

Jakie są korzyści reklamowania się w FB Ads?

System reklamowy Facebooka posiada wiele korzyści w tym również takie, które dotyczą tylko tego sposobu reklamy. Przede wszystkim chcąc reklamować się na Facebooku, możemy docierać do bardzo dużej grupy odbiorców. Jest to największy portal społecznościowy na świecie i jedna z największych witryn w sieci. Oznacza to, że możemy korzystać z bardzo obszernej puli odbiorców lub docierać do dużej liczby potencjalnych klientów w małych czy niszowych branżach np. lokalnych. 

Samo reklamowanie się na Facebooku jest bardzo proste. Możemy wdrożyć kampanię reklamową samodzielnie lub skorzystać z oferty wielu agencji interaktywnych, które bardzo chętnie skonfigurują, a nawet poprowadzą kampanię za nas za opłatą. Nie musimy również spełniać żadnych wymogów, aby korzystać z tych samych plusów co duże globalne marki promujące się na FB. Często jest to problemem, gdyż niektóre korzystne sposoby reklamy są zarezerwowane jedynie dla dużych marek z dużymi budżetami. Na Facebooku możemy reklamować się miesięcznie już od kilkudziesięciu złotych, więc jest to spore udogodnienie zwłaszcza dla małych marek. 

Plusem na który również, warto zwrócić uwagę, jest dostosowanie reklam do samego portalu społecznościowego. Są reprezentowane w sposób nienachalny, ale zauważalny. Odbiorcy są już również przyzwyczajeni do nich, więc nie odbierają ich źle. Dodatkowo targetowanie sprawia, że odbiorcy chętnie klikają w reklamy, które zawierają treści powiązane z ich zainteresowaniami czy sytuacją życiową. W porównaniu z innymi sposobami reklamy – często nachalnymi, reklama na Facebooku jest zatem trafiona.

Zaletą tego sposobu reklamy jest również możliwość personalizacji materiałów promocyjnych. Na Facebooku mamy do wyboru wiele różnego rodzaju treści, poprzez które możemy się reklamować. Dzięki temu możemy dokładnie przedstawić nasz produkt, markę czy usługę. Jest to ważne, gdyż w niektórych przypadkach prezentacja będzie wymagała przedstawienia graficznego produktu lub dokładnego opisu usługi. Poprzez dokładną prezentację będziemy mogli zachęcić odbiorców i pomóc im w podjęciu pozytywnej decyzji zakupowej. 

Plusem jest również możliwość elastycznego zarządzanie budżetem reklamowym. Możemy samodzielnie decydować, jakie stawki maksymalne za reklamę jesteśmy w stanie zaakceptować, ustawić automatyczny dobór stawek reklamy czy decydować o priorytecie emisji reklamy połączonym z wysokością stawek.