Landing Page – Czym jest, kiedy się je wykorzystuje, jak stworzyć?

Landing page to jeden z ciekawszych typów strony, który przeważnie jest przez nas marginalizowany, gdyż nie jest rozbudowany i imponujący. W prostocie tego typu witryny tkwi jednak bardzo duża siła, dzięki której możemy pozyskiwać spore ilości odbiorców. Czym zatem są strony landing page, czym dokładnie różnią się od standardowej strony WWW oraz po co i kiedy się je wykorzystuje? W tym tekście przedstawiamy odpowiedzi na te pytania, a także podpowiadamy, o czym należy pomyśleć, aby zbudować taką stronę internetową.

Czym jest landing page?

Landing page to strona lądowania, na którą pozyskujemy ruch z internetu. Jest ona niejako wizytówką do której sprawdzamy ruch, choć różni się ona od tradycyjnej strony internetowej. Landing page jest witryną minimalistyczną niezawierającą innych podstron. Jest wykorzystywana do pozyskiwania ruchu z internetu z prowadzonych działań marketingowych w sieci. Na landing page przeważnie pozyskuje się ruch z płatnych wyników wyszukiwania, content marketingu, marketingu szeptanego czy artykułów sponsorowanych.

Strona lądowania ma jeden cel – konwersję. Są to działania, które chcemy, aby wykonali nasi odbiorcy. Może być do zostanie naszym klientem, subskrybentem, użytkownikiem aplikacji, czy fanem, zapisując się do newslettera.

Landing page jest zatem skondensowaną ulotką reklamową zawierającą wszystkie najważniejsze informacje o naszym projekcie. Są one prezentowane na jednej stronie, a landing page nie zawiera menu, innych podstron, czy rozbudowanych sekcji, na które możemy przechodzić. Jest to witryna zbudowana w minimalistyczny sposób, której celem jest dokonanie konwersji – akcji z myślą, o której ściągamy użytkowników z sieci na nią.

Cała konstrukcja strony lądowania a także wszystkie jej elementy są tworzone tylko z jednym celem -i zachęcenia klienta do wykonania konkretnej czynności, na której nam zależy.

Czym landing page różni się od strony WWW?

Landing page różni się od strony WWW w sposób znaczący. Przede wszystkim strona lądowania nie daje osobie, która się na niej pojawiła wielu opcji wyboru, a jedynie umożliwia dokonanie jednej czynności – konwersji. Landing page prowadzi zatem użytkownika poprzez udzielenie mu informacji, rozwianie jego obaw sprzedażowych, zachęcanie do zakupu do możliwości końcowej finalizacji zamówienia.

Strona internetowa tworzona jest z myślą o kompleksowej obsłudze klienta czy odbiorców. Zamieszczamy na niej wiele różnorodnych treści. Są to elementy zarówno funkcjonalne, informacyjne, jak i sprzedażowe. Odbiorcy mogą korzystać z bardzo rozbudowanych serwisów, które dają wtedy wiele możliwości.

Landing page skupia się zatem na jednej konkretnej rzeczy i przedstawia ją w najdokładniejszy sposób, a także tworzony jest z myślą o dokonaniu konwersji. Witryna internetowa jest tworzona w kompleksowym celu zaprezentowania jak największej ilości informacji w wygodny sposób o naszej firmie lub projekcie i spełnia wiele celów.

W jakich sytuacjach się wykorzystuje landing page

Przede wszystkim stron typu landing page używa się w sytuacji, kiedy promujemy jeden konkretny produkt i chcemy go sprzedać. Niezależnie od tego, czy jesteśmy dużą marką, małą firmą, czy osobą prywatną, gdy zależy nam na sprzedaży konkretnego produktu będziemy wykorzystywali właśnie landing page. Jest to najlepsza opcja w porównaniu ze zwykłą stroną internetową, gdyż możemy w dokładniejszy sposób przedstawić dane produkty, a także zoptymalizować prostą stronę pod kątem konwersji i zakupu.

Stron lądowania używa się również w projektach, które mają jeden konkretny cel. W jakiej sytuacji twarzy się sugestywne witryny, które prowadzą do osiągnięcia tego celu, pomijając wiele innych mniej istotnych kwestii. Jeśli zatem prowadzimy prosty biznes internetowy i nie mamy do zaprezentowania zbyt wielu informacji, będziemy wykorzystywać właśnie landing page.

Kolejną sytuacją, w której wykorzystywane są strony lądowania jest pozyskiwaniem ruchu z marketingu internetowego. Chcąc prowadzić nasz nasz projekt w sieci bardzo często używamy wielu różnorodnych metod i praktyk marketingowych. Działamy również w wielu miejscach w internecie i często uzyskujemy spory ruch osób, które zainteresowały się naszą reklamą. Landing page jest idealnym miejscem w sieci, aby skierować do niego klientów wstępnie zainteresowanych naszą ofertą. Będą oni mogli od razu zapoznać się z konkretnym produktem i zdecydować, czy chcą z niego skorzystać.

Landing page jest również wykorzystywany do mierzenia poziomu konwersji z różnych źródeł reklamowych. Jeśli emitujemy kilka różnych reklam internetowych np. płatne wyniki wyszukiwania, reklamę w social mediach, czy content marketing, wtedy tworzy się i wykorzystuje się trzy identyczne strony typu landing page o identycznych parametrach, aby sprawdzić, z jakiego miejsca w internecie ruch generuje najwyższe konwersje. Dzięki temu wiemy na jaki sposób promocji postawić.

Jakie korzyści mają landing page?

Strony lądowania mają wiele korzyści. Wynikają one z nieco innej konstrukcji, niż typowe strony, dlatego warto podkreślić wszystkie ich zalety.

Pierwszą zaletą strony lądowania jest zdecydowanie większy współczynnik konwersji, niż przy witrynach innego rodzaju. Strony takie są dostosowane i zoptymalizowany do spełniania konkretnego celu, a więc będą miały wyższy współczynnik konwersji, niż ogólne strony internetowe dające wiele możliwości dokonania różnych czynności.

Stronę lądowania nie musimy również na bieżąco obsługiwać, aktualizować czy przeznaczać dużych ilości czasu na prowadzenie. Wizytówki takie stworzone raz, mogą działać przez bardzo długi czas bez naszej ingerencji, gdyż są proste i minimalistyczne, a wszystkie informacje na nich zawarte nie zmieniają się zbyt często – a najczęściej są takie same do końca trwania projektu.

Landing page możemy też tworzyć dużo prościej, niż typowe strony internetowe. W sieci istnieje wiele programów, a także szablonów prostych stron wizytówkowych, które możemy opublikować w sieci w kilkanaście minut. Nawet jeśli będziemy tworzyli landing page samodzielnie, w programie komputerowym, stworzenie takiej internetowej ulotki jest dużo prostsze, niż tworzenie całego serwisu.

Jakie elementy może i powinien mieć landing page

Chcąc stworzyć stronę tego typu mamy do wyboru wiele opcji. Możemy stworzyć ją sami kodując lub możemy skorzystać z gotowych szablonów i edytować je. Możemy również wykorzystywać platformy blogowe typu WordPress albo korzystać z kreatorów witryn online. O czym jednak warto pomyśleć budując własną stronę lądowania?

Przede wszystkim powinna mieć ona czytelną i jasną strukturę, która będzie prowadziła od góry przeprowadzając klienta przez coraz bardziej szczegółowe informacje do dołu strony, gdzie będzie znajdował się przycisk konwersji. W tym wypadku jest obowiązek, gdyż taka jest charakterystyka strony lądowania i nie powinniśmy jej zmieniać.

Pierwszym elementem, który musi posiadać landing page jest nagłówek. Powinien być on jasny i czytelny a także powinien znajdować się w towarzystwie krótkiego i treściwego opisu. Dzięki temu osoby przychodzące na naszą stronę lądowania będą wiedziały, czego dotyczy, czemu ma służyć i w jakim celu się tam znajdują. Wielu internautów nie chce zagłębiać się w różne statystyki czy informację, a więc wyraźne poinformowanie już na początku odbiorcy, w jakiej sytuacji się znajduje, będzie kluczowe.

Nasz landing page może mieć również różne moduły. Przede wszystkim będzie to moduł informacyjny, gdzie przedstawiamy wszystkie informacje przy pomocy tekstu i grafik. Może być to opis kursu, który chcemy sprzedać lub innego produktu, jaki promujemy.

Kolejnym modułem, który możemy zamieścić na naszym landing page jest sekcja wideo. Opcjonalnie mogą być to treści interaktywne. Dzięki nim możemy lepiej, dokładniej i bardziej szczegółowo zaprezentować dany produkt. Często to właśnie od prezentacji będzie zależało, czy klient podejmie pozytywną decyzję zakupową.

Kolejną sekcją, którą możemy zamieścić na naszej stronie lądowania jest sekcja z bezpośrednim kontaktem do nas. Możemy zatem udostępnić e-mail, formularz rejestracyjny, telefon czy adres stacjonarny. Dzięki temu osoby przebywające na naszym landing page będą mogły skontaktować się z nami i zapytać o te wszystkie kwestie, które je interesują.

Ważnym elementem, które powinien znajdować się na naszym landing page są opinie o naszej marce, czy rekomendacje. W tym celu możemy osadzić naszą wizytówkę z Google Maps z opiniami lub przedstawić rekomendacje w inny sposób. Poprawia do wiarygodności i pozytywny wizerunek naszej marki, dzięki czemu klienci są bardziej skłonni do dokonywania zakupów.

Przydatnym elementem, który możemy umieścić na końcu naszej strony lądowania jest dział FAQ. Jest to moduł pytań i odpowiedzi który przedstawia najpopularniejsze zagadnienia i krótkie treściwe podsumowania. Dzięki niemu potencjalni klienci mogą uzyskać wszystkie najważniejsze informacje w pigułce w jednym miejscu szybko i komfortowo.

Ostatnim – obowiązkowym elementem strony lądowania jest wezwanie “call to action” oraz główny przycisk konwersji. W praktyce będzie oznaczało to, że powinniśmy wezwać do działania naszych potencjalnych klientów, którzy przeszli przez całą stronę landing page, a następnie dać im wyraźną możliwość skorzystania z naszych usług. Zarówno wezwanie call to action jak i sam przycisk konwersji powinny być wyróżnione, widoczne i łatwo dostępne. Dzięki temu klienci nie będą mieli wątpliwości, że dokonują konkretnego działania np. zapisu do newslettera, a także będą zachęceni jasnym wezwaniem.

Sam landing page powinien być również efektywny technicznie. Oznacza to, że powinien być dostosowany do urządzeń mobilnych a strona powinna być responsywna. Musimy również zadbać o odpowiednią szybkość wczytywania się witryny, a także szybkość działania. Jeśli nasza strona lądowania będzie się zacinała lub wczytywała zbyt długo, odbiorcy mogą stracić zaufanie do naszej marki lub zniechęcić się do korzystania z witryny. W tym celu warto wybrać odpowiedni szablon strony, który będzie prosty i lekki, a także hosting, który będzie oferował odpowiednie parametry techniczne umożliwiające szybkie działanie witryny.