Mały budżet reklamowy to nie problem! Viral, buzz i FB Ads

viral-marketing-wpis
Mały budżet reklamowy to spory problem wielu firm, marek czy osób prywatnych chcących wypromować w sieci swój własny projekt. Nie jest to jednak przeszkoda nie do przejścia, a dzięki kilku ciekawym sposobom ekonomicznego reklamowania się w sieci możemy również dotrzeć do bardzo dużego grona odbiorców. Na co warto zatem postawić, jeśli nie mamy środków na reklamę lub nasze środki są ograniczone? W tym tekście przedstawiamy najciekawsze sposoby warte uwagi.

Viral marketing czyli marketing wirusowy

Pierwszym rozwiązaniem, gdy posiadamy mały budżet reklamowy, a chcemy promować się w internecie jest viral marketing. Jest to marketing wirusowy, czyli marketing, który polega głównie na wirusowym rozprzestrzenianiu się naszych treści reklamowych.

Viral marketing polega na stworzeniu oryginalnej, intrygującej, szokującej czy niezwykle przydatnej treści która ma się samodzielnie rozprzestrzeniać w internecie. Zadaniem tym mają zająć się sami użytkownicy, którzy będą uważali treść za atrakcyjną z wyżej wymienionych powodów i będą sami ją sobie przekazywali.

Ogólnie istnieje wiele sposobów na stworzenie niestandardowej treści i powinny być one dostosowane przede wszystkim do danej grupy docelowej. Prezentując użytkownikom – naszym odbiorcom oryginalne treści, będą samodzielnie je dystrybuowali. Poniesiemy zatem jedynie koszty stworzenie treści, które również możemy utworzyć samodzielnie, obniżając cenę reklamy. Wbrew pozorom możemy wydać na taką reklamę minimalne środki i liczyć na bardzo duży zasięg. Reklama taka w rzeczywistość może dotrzeć do bardzo dużego grona odbiorców – często do większego, aniżeli zakładaliśmy. Jeśli zatem nie posiadamy środków na promowanie się w sieci, warto zgłębić tajniki viral marketingu i wykorzystywać go regularnie do działań reklamowych.

Buzz marketing czyli marketing szeptany

Drugim sposobem na ekonomiczne działania reklamowe w internecie jest buzz marketing. Jest to marketing szeptany, który polega na dodawaniu pozytywnych opinii o naszej marce w internecie – w różnych miejscach sieci, w których mogą znajdować się nasi potencjalni odbiorcy. Wpisy takie mają najczęściej krótki – kilkuzdaniowy charakter. Przedstawiają one krótkie nawiązanie do tematu rozmowy, a także rekomendacje i przedstawienie naszej marki. Są one stylizowane na polecenia osób zadowolonych z naszej marki lub osób które słyszały o niej wiele dobrych rzeczy. Same wpisy mogą być też otwartym poleceniem samych siebie jako właścicieli marki. Reklama firmy w takich wpisach jest niezwykle subtelna i wyważona, będąc praktycznie krótką rekomendacją. Wpisy takie jednak w zupełności wystarczą, aby zainteresować i zaintrygować osoby, które go przeczytają i skłonić, aby przeszły na naszą stronę internetową i zapoznały się z ofertą naszej marki.

Do wykonywania tego typu reklamy internetowej nie będziemy potrzebowali w ogóle fundusze. Wpisy polecające możemy stworzyć samodzielnie. Robiąc to należy jednak zadbać aby wpisy różniły się od siebie i promowały naszą markę w jakościowy sposób. Nie możemy zatem nachalnie nagabywać odbiorców, żeby weszli na naszą stronę lub mijać się z prawdą, aby pozyskać takie wyjścia. Wpisy polecające nie powinny być również spamem, a muszą dawać konkretną korzyść odbiorcom. Mogą być to wpisy pomagające rozwiązać ich problemy lub nawiązujące do dyskusji, w której dodajemy wpisy. Komentarze polecające możemy dodawać zarówno na forach internetowych, jak i na YouTube czy w social mediach np. na Facebooku.

Content marketing czyli marketing treści

Kolejnym sposobem na niskobudżetowe reklamowanie się internecie jest content marketing. Jest to jeden z najbardziej jakościowych sposobów reklamy, dzięki czemu możemy korzystać z wielu jego zalet. Marketing treści polega na tworzeniu wartościowych i przydatnych tekstów, zdjęć, infografik itp. a następnie na umieszczaniu ich w internecie. To właśnie wartościowy i jakościowy content ma przyciągać odbiorców, którzy będą często i chętnie się z nim zapoznawali. Treści tego typu mogą jednak posiadać subtelną reklamę naszej marki. Może być to link do naszej strony internetowej, nazwa marki, czy przedstawienie naszej firmy lub produktu w kontekście całego tekstu.

Jeśli chcemy tworzyć takie treści przede wszystkim powinniśmy dowiedzieć się, jaka tematyka jest popularna wśród naszych odbiorców. Powinniśmy również wybrać odpowiednią formę contentu, która będzie spełniała oczekiwania odbiorców. Treści powinny być również przydatne dla odbiorców, a także rozwiązywać ich problemy. Muszą być napisane dostosowanym językiem do naszej grupy docelowej i pojawiać się w miejscach, w których będą przebywały osoby mogące zostać naszymi klientami.

Sporym plusem content marketingu jest również fakt, że tworząc treści pod tym kątem nie muszą być one unikalne przy każdej publikacji. Oznacza to, że raz stworzony tekst możemy opublikować w wielu miejscach w internecie gdyż to zawartość a nie pozycjonowanie techniczne będzie przyciągała odbiorców. Rodzi to również kolejny plus w postaci pasywnego reklamowania się. Tworząc odpowiednio wiele wpisów i publikując je w wielu miejscach,będziemy mogli następnie cieszyć się regularnym napływem nowych odbiorców bez wykonywania jakichkolwiek czynności i wydawania jakichkolwiek pieniędzy.

content-marketing-wpis

Kampania reklamowa Facebook Ads

Ciekawym sposobem na ekonomiczne reklamowanie się w internecie może być płatny system reklamowy Facebook Ads. Choć jest to płatny system promocji, gdzie płacimy za wyemitowanie reklamy, możemy jednak wybierać niezwykle ekonomiczne opcje rozliczenia. Możemy rozliczać się za kliknięcie w link lub wyświetlenie reklamy w zależności od tego, co będzie bardziej opłacalne dla naszej marki. Będziemy jednak korzystali z targetowania, które praktycznie zapewnia wyświetlenie reklamy jedynie tym osobom, które z dużym prawdopodobieństwem zostaną naszymi klientami. Możemy również efektywnie optymalizować kampanię reklamową jeszcze bardziej zmniejszając jej koszt. Działaniem, które jest bardzo pomocne jest wybieranie limitu płatności za emisję reklamy. Dzięki temu będziemy musieli nieco dłużej poczekać na wyemitowanie wszystkich zamówionych reklam, ale będziemy mogli określić bardzo niskie maksymalne ceny za kliknięcie lub wyświetlenie reklamy.