Czym jest real time marketing
Real time marketing to marketing czasu rzeczywistego. Jak sama nazwa wskazuje jest to marketing opierający się na aktualnościach, bieżących wydarzeniach, które wykorzystujemy do promocji naszej marki.
Marketing czasu rzeczywistego bazuje zatem na głośnych wydarzeniach, które są szeroko komentowane i wydarzyły się w ciągu ostatnich godzin, dni. Jego celem jest zbudowanie przekazu reklamowego np. reklamy bannerowej na kanwie głośnego wydarzenia ze świata rzeczywistego. To właśnie takie połączenie ma przyciągać odbiorców, którzy będą chcieli uzyskać jak najlepsze i najświeższe informacje o danej sprawie, aby być z nią na bieżąco. Odbiorcy znajdujący taki przekaz reklamowy z ciekawości sprawdzą naszą markę i reklamę, aby dowiedzieć się, w jaki sposób nawiązuje ona do głośnego wydarzenia, a także czy nie zawiera aktualnych danych.
Marketing czasu rzeczywistego jest skuteczną, a także stosunkowo mało popularną strategią reklamy w internecie. Możemy promować się tak zarówno samodzielnie, jak i zwracać się agencji marketingowej, która wykona za nas wszystkie czynności.
Real time marketing zakłada również wirusowe rozprzestrzenianie się materiału. Oznacza to, że odbiorcy mają między sobą udostępniać ciekawe, szokujące czy intrygujące materiały reklamowe nawiązujące do głośnego wydarzenia. Reklama może w różny sposób wykorzystywać dane ogłoszenie. Może być to zarówno promocja związana z naszą ofertą jak i parodie, czy kontynuację głośnego wydarzenia.
Jakie plusy ma RTM?
Real time marketing to bardzo korzystna strategia reklamowa. Ma ona wiele zalet i jest korzystna pod wieloma względami. Przede wszystkim na uwagę zasługuje skuteczność reklamy. Wiele osób chętnie zainteresuje się naszym przekazem reklamowym, który będzie powiązany z głośnym wydarzeniem ze świata rzeczywistego. Wszystko to przełoży się na spore zainteresowanie, dużą popularność i liczbę konwersji, a często pozyskiwanie nowych klientów.
Plusami marketingu czasu rzeczywistego są również wiralność, a w konsekwencji uproszczona dystrybucja materiałów reklamowych. Materiały tego typu są bardzo popularne i zaskakujące, bardzo często są rozprzestrzeniane wirusowo pomiędzy użytkownikami, którzy przekazują je innym osobom. Tworząc materiał tego typu będziemy zatem wypuszczali go w sieci w tych miejscach, w których istnieje największe prawdopodobieństwo wirusowego rozprzestrzeniania. Reklamy takie promuje się jedynie do pewnego stopnia, licząc wręcz na wirusowe rozprzestrzenianie się materiału promocyjnego. Jeśli zatem reklama osiągnie sukces, nie będziemy musieli ją emitować i dystrybuować, a jej przekazem w internecie zajmą się sami użytkownicy. Pozwala zaoszczędzić to sporo środków i dotrzeć do bardzo dużego grona potencjalnych klientów.
Reklamy tego typu kreują również pozytywny wizerunek marki. Jesteśmy w takiej sytuacji postrzegani jako liderzy branżowi, kreatywne marki, czy profesjonalne firmy. Tworząc intrygujące banery reklamowe i nagrania wyróżniamy się również na tle konkurencji, a potencjalni klienci chcą korzystać usług znanych a nie anonimowych marek, które często emitują jedynie irytujące kampanie reklamowe.
Minusy real-time marketingu
Marketing czasu rzeczywistego posiada również pewne minusy, o których należy wiedzieć, jeśli planujemy reklamować się w taki sposób. Przede wszystkim wymaga on od nas dużej kreatywności i znajomości branży digital marketingu. Oprócz tego musimy zareagować bardzo szybko – w krótkim czasie po wystąpieniu głośnego wydarzenia. Tylko pierwsza marka na rynku będzie unikalna i osiągnie sukces. Kolejne kampanie reklamowe stylizowane na głośnym wydarzeniu nie są już tak atrakcyjne, a użytkownicy którzy zetknęli się z tego typu reklamami nie będą sprawdzali już kolejnych o takim samym koncepcie.
Jak wdrożyć reklamę Real Time Marketing?
Jeśli chcemy wdrożyć real time marketing przede wszystkim powinniśmy stworzyć niezwykle atrakcyjną i oryginalną reklamę obrazującą dane głośne wydarzenie. Należy zatem monitorować realny świat i oczekiwać na sytuacje, które będą głośno i szeroko komentowane. Mogą być to wpadki znanych osób, głośne wydarzenia czy sytuacje budzące ponadprzeciętne zainteresowanie. Następnie należy wymyślić ciekawą koncepcję reklamy. Może być to nawiązanie do niej poprzez stworzenie intrygującego, prześmiewczego, budzącego podziw czy ciekawość materiału.
Następnie musimy zareagować bardzo szybko i w krótkim czasie publikując reklamę. Musimy zrobić to w tych wszystkich miejscach, gdzie przebywają nasi odbiorcy, a także które sprzyjają wirusowemu rozprzestrzenianiu się reklamy. W pierwszych momentach promocji możemy używać nawet płatnej kampanii reklamowej np. Facebook Ads czy Google Ads, aby reklama dotarła do jak największego grona odbiorców. Możemy opublikować ją również w social mediach, na YouTube – a zwłaszcza na Facebooku, który idealnie nadaje się do tego typu kampanii reklamowych.
Przykłady kampanii real time marketingowej
Bardzo dobrym przykładem kampanii real-time marketingowej jest strzelenie hattricka przez piłkarza w ważnym meczu. W przeszłości wydarzenie takie wykorzystywały największe marki na świecie, oferując promocje trzy w jednym lub obniżając cenę na 33,33 zł popularnego gadżetu.
Ciekawym przykładem tego typu reklamy jest również reklama wykonana przez KFC. Przedstawiałą ona na plakacie udko z kurczaka udające Lorda Vadera. Było to nawiązanie do premiery najnowszej części Gwiezdnych Wojen, które zaintrygowało bardzo wiele osób.