Marka Google jako gigant na rynku internetowym oferuje bardzo wiele różnorodnych możliwości reklamowania się. Przeważnie skupiamy się jedynie na jednym lub dwóch typach reklamy, nie zwracając uwagi na pozostałe. W tym tekście przedstawiamy sposoby, na jakie możemy promować się przy współpracy z marką Google oraz podpowiadamy co do zaoferowania ma nam ten internetowy gigant.
Pozycjonowanie stron internetowych
Pierwszym sposobem na promowanie się w internecie przy pomocy Google jest pozycjonowanie stron internetowych. Jest to proces, który polega dla zwiększeniu widoczności naszej witryny w wyszukiwarce Google pod konkretnymi hasłami w konkretnych kategoriach tematycznych. Dzięki temu nasza witryna jest częściej zauważana przez osoby poszukujące informacji i więcej osób przechodzi na nią w celu np. zakupu.
Samo pozycjonowanie jest skomplikowanym procesem, który polega na optymalizacji strony internetowej i dostosowaniu jej do wyszukiwarki Google. Ogólnie istnieje ok. kilkuset czynników, które wpływają na ocenę naszej strony przez wyszukiwarkę. Są to takie elementy jak szybkość działania witryny, posiadanie wersji mobilnej, częstotliwość dodawania contentu, publikowanie treści, dobór odpowiednich słów kluczowych, pod którymi pozycjonujemy stronę, czy pozyskiwanie linków zwrotnych z internetu i optymalizacja techniczna. Proces pozycjonowania możemy przeprowadzać samodzielnie lub wracając do agencji marketingowej.
Przede wszystkim korzyścią pozycjonowania jest elastyczna możliwości wybierania odbiorców, do których będziemy docierali – nawet w trakcie promowania witryny. Reklamując się w taki sposób uzyskujemy również bardzo ważną wartość dodaną oprócz bieżącego pozyskiwania klientów. Inwestując środki w taką reklamę budujemy dodatkowo nasz mocny serwis, który w przyszłości również będzie pomagał nam pozyskiwać odbiorców. Promowanie się poprzez własną stronę internetową pozwala również na dokładne zaprezentowanie produktów, a także jest bardzo bezpieczne, gdyż witryna jest naszą własnością i nie zostanie np. zablokowana jak profil na FB. Przy pomocy tej formy reklamy w Google możemy również pozyskiwać bardzo duże ilości klientów.
Google Display Network
Korzystając z płatnego systemu reklamowego Google Ads możemy reklamować się również w internecie poprzez sieć Google Display Network. Jest to sieć partnerów Google, która zrzesza w sobie właścicieli witryny, którzy chcą w zamian za opłatę udostępniać miejsce reklamowe na swoich serwisach. Google dzieli się zyskami z reklam z tymi właścicielami, tworząc sieć GDN. Możemy zatem wyświetlać nasze reklamy na stronach partnerów Google zarówno w formie tekstowej, graficznej a także wideo w różnych wielkościach i formatach. Osoby, które wybierzemy targetowaniem reklamy kiedy wejdą na dowolną stronę, która uczestniczy w sieci Google Display Network zobaczą nasze reklamy.
Jest to przede wszystkim bardzo korzystny sposób na przedstawienie naszych produktów. Dzięki różnorodnym banerom reklamowym możemy dowolnie prezentować produkty, które chcemy sprzedawać i je efektywnie przedstawiać. To z pewnością wpłynie na podjęcie decyzji zakupowej klientów, którzy często mają wiele wątpliwości co do produktów, które chcą nabyć. W GDN uczestniczy bardzo duża liczba witryn, dzięki czemu poprzez ten sposób reklamy mamy dostęp do bardzo dużego grona odbiorców. Jest to szczególnie korzystne, jeśli targetujemy wąsko naszą reklamę internetową i borykamy się z małymi grupami odbiorców. Przy pomocy sieci Google Display Network możemy zatem powiększyć taką grupę. Samo wyemitowanie takiej reklamy jest również bardzo proste gdyż obsługujemy ją poprzez Google Ads.
Płatne wyniki wyszukiwania
Zdecydowanie najpopularniejszym sposobem promocji marki w Google który zbudował potęgę tej wyszukiwarki jest zamieszczanie płatnych wyników wyszukiwania. Są to wyniki które nie różnią się niczym od organicznych wyników wyszukiwania poza dopiskiem „reklama”. Wyniki takie umieszcza się nad i pod dziesięcioma standardowymi wynikami wyszukiwania w wyszukiwarce, a wyświetlają się one pod określonymi przez nas słowami kluczowymi. Płatności dokonujemy, jeśli użytkownik kliknie w link i przejdzie na naszą stronę internetową.
Przede wszystkim wykorzystanie płatnych wyników wyszukiwania pozwala bardzo szybko wdrożyć kampanię reklamową i pozyskiwać pierwsze wejścia na stronę. Również, uwzględniając optymalizację kampanii reklamowej, już po kilku tygodniach możemy cieszyć się ze sprawnie działającego sposobu reklamowego. Wpływ na wyniki wyszukiwania daje nam również możliwość dokładnego określenia słów kluczowych, pod którymi chcemy pojawić się w wyszukiwarce, co zwiększa skuteczność naszej reklamy. Korzystny jest również sposób rozliczenia się za kliknięcie w link, gdzie płacimy za konkretne wejścia na naszą stronę internetową. Płatne wyniki wyszukiwania umożliwiają również reklamowanie się w wyszukiwarce Google bez pozycjonowania osobom, które nie posiadają i nie pozycjonują swojej strony internetowej. Mogą oni dość prosto stworzyć np. landing page lub prostą witrynę i od razu kierować na nią duże ilości ruchu z wyszukiwarki Google odpłatnie. To bardzo dobre rozwiązanie dla osób, które posiadają spore budżety reklamowe i chcą go wykorzystać je na reklamę w Google, a nie chcą tracić czasu na budowanie i pozycjonowanie strony, aby naturalnie znajdowała się na najwyższych organicznych miejscach w wyszukiwarce.
Reklama na YouTube
Bardzo ciekawą opcją, z której możemy korzystać chcąc współpracować reklamowo z Google, jest emisja reklam na YouTube. Jest to największy serwis wideo w internecie który gromadzi miliardy użytkowników. Przede wszystkim możemy wyświetlać na nim reklamy w trakcie trwania filmików – przed wyświetleniem, w trakcie, a także po ich zakończeniu. Reklamy te mogą mieć różną długość od kilku do kilkunastu sekund, a także mogą mieć możliwość opcjonalnego pomijania ich lub oglądania do końca. Na YT możemy również skorzystać z banerów graficznych, tekstowych i wideo umiejscowionych w różnych częściach serwisu lub na odtwarzanym filmie. Sam proces uruchamiania reklamy i jej konfiguracji wykonujemy w systemie Google Ads, a do wyboru mamy wszystkie standardowe funkcje z targetowaniem na czele.
Przede wszystkim reklama na YouTube będzie idealnym wyborem dla osób, które chcą reklamować się poprzez materiały wideo. Dzięki temu będziemy mogli dokładnie przedstawić nasze produkty, które wymagają dokładnego zaprezentowania. W przeciwieństwie do sieci partnerskich Google Display Network, serwis YouTube jest zoptymalizowany i dostosowany pod kątem wyświetleń reklamy wideo nieco lepiej, gdyż konkretne witryny, na których umiejscowione są reklamy mogą nie być przemyślane pod kątem wyświetlania lub nie prezentować zbyt wysokich parametrów technicznych. Serwis YouTube posiada również spore grono widzów, gdyż jest to druga największa wyszukiwarka internetowa w sieci gromadząca miliardy z użytkowników. Dzięki temu możemy docierać do nawet bardzo dużych grup docelowych.
Google Shopping
Ostatnią typowo sprzedażową opcją, którą do zaoferowania ma nam Google jest kampania marketingowa Google Shopping. Uruchamia się ją w systemie reklamowym Google Ads, ale nieco różni się ona od wymienionych wyżej kampanii reklamowych, których głównym celem jest promocja marki w sieci. Kampania Google Shopping ukierunkowana jest na bezpośrednią sprzedaż i wykorzystuje swoje możliwości do prezentowania konkretnej oferty sprzedażowej a nie przekazu reklamowego.
Wybierając ten typ promocji możemy być przede wszystkim obecni w zakładce Google Zakupy z naszymi produktami. Będą one prezentowane w tym module – wyszukiwarce wraz z ceną, a także linkiem do naszej strony internetowej. Użytkownicy, którzy będą korzystali z tego modułu, mogą odnaleźć nasze produkty, a następnie przejść do naszego sklepu internetowego i je zakupić. Zakładka Zakupy jest bardzo popularna, a wiele osób zamiast poszukiwać produktów w wyszukiwarce internetowej bezpośrednio kieruję się do tego miejsca, aby sortować i filtrować towary oraz je szybko zakupić.
Korzystając z tej kampanii reklamowej możemy również reklamować się w sieci partnerskiej witryn Google Display Network, a także w wyszukiwarce Google, czy na YouTube. Główną różnicą jest jednak emitowanie planszy produktowej zamiast baneru reklamowego. Ma ona takie same wymiary, ale zamiast grafik przedstawia konkretne interaktywne produkty z podstawowymi informacjami o nich, takim jak model czy cena. Wyświetlana reklama nie jest zatem zdjęciem czy grafiką reklamową, a planszą na której znajdują się produkty, które możemy wybrać i bezpośrednio przejść na ich stronę w sklepie internetowym. Ma to bardzo wiele zalet z prezentacją i zwiększoną liczbą konwersji na czele.
Przed rozpoczęciem tego typu kampanii musimy zdefiniować w specjalnym pliku produkty, który chcemy promować wraz z linkiem do ich sprzedaży w naszym sklepie internetowym, a następnie skonfigurować taką listę w Google Merchant Center. Jest to prosty moduł – minimalistyczny, który zajmuje się głównie ustawieniami produktów, jakie chcemy promować. Samą reklamę konfigurujemy już w systemie reklamowy w Google Ads.
Remarketing w Google
Jedną z najrzadziej wybieranej formy reklamy w Google jest remarketing. Jest to reklama wtórna, która polega na emitowaniu przekazu reklamowego tylko tym osobom, które były na naszej stronie internetowej i miały z nią styczność. Reklama dynamiczna – bo i tak jest nazywana jest typową reklamą w systemie Google Ads z jedyną różnicą – grupą odbiorców. Aby korzystać z remarketingu należy zainstalować na własnej stronie internetowej pixel śledzący – kawałek kodu HTML, który będzie zbierał informacje o osobach, które weszły na naszą stronę internetową. Następnie, jeśli pojawią się one w Google lub w miejscach związanych z tą marką, zostanie wyświetlona im reklama naszej witryny.
Remarketing pozwala przede wszystkim dotrzeć do osób, które były już na naszej stronie internetowej i znają naszą markę. Dzięki możliwości podzielenia tej grupy na osoby zachowujące się konkretnie na naszej stronie internetowej możemy dostosować przekaz reklamowy do odbiorców. Możemy również używać innych argumentów, niż przy reklamie wśród osób, które nie znają naszej marki. Możemy również emitować przekaz reklamowy w taki sposób, aby odbiorcy, którzy byli już na naszej stronie internetowej byli zaproszeni do ponownego odwiedzenia naszego sklepu.